Kakšna prehrana in dnevna rutina nas prizemljita in umirita vplive jeseni?

Kakšna prehrana in dnevna rutina nas prizemljita in umirita vplive jeseni?

piše: Sonca Menart in dr. Manivannan Ramasamy B.A.M.S.
29. september 2015    1323 ogledov

Jeseni lahko povišana vata povzroča težave v telesu, umski nemir, anksioznost in zaskrbljenost. Kakšna prehrana in dnevna rutina nas prizemljita in umirita jesenske vplive?

Jesen se uradno začne na jesensko enakonočje. V tem času element zraka in etra (vata) zamenja poletni ogenj. Ker sta naše telo in psihično počutje odvisna tudi od sprememb v okolju, navajamo nekaj koristnih nasvetov, s katerimi lahko ohranjate zdravo ravnovesje v telesu in psihi. 

Jesen in vata s seboj prinašata hlad in suhost. Če pustimo, da nam prideta do živega in se izrazita kot neravnovesje v doši vata, nam lahko povzročita težave, kot so suha koža, zaprtje, vetrovi, napihnjenost, zmanjšan apetit, kolcanje, na psihični oz. čustveni ravni pa anksioznost, zaskrbljenost, strah, umsko zmedenost itd. 

Jesenska prehrana

Pri izbiri ustrezne jesenske prehrane se lahko ravnate po dveh preprostih pravilih iz ajurvede: Enako poveča enako in Nasprotja se izravnajo. Torej če ima jesen predvsem suhe in hladne lastnosti vate, lahko te učinke uravnovesite z nasprotnimi, bolj prizemljevalnimi lastnostmi. Jeseni torej jejte predvsem toplo in močnato hrano  sladkega, slanega in kislega okusa.

1. Preden se shladi: na začetku jeseni lahko še vedno uživate tudi nekoliko grenko in trpko hrano, ko pa se shladi, njen vnos zmanjšajte. Dokler ne pridejo hladnejši dnevi, lahko jeste tudi bolj mastno hrano in morske ribe ter jogurt sobne temperature.

2. Žita: Uživajte riž (basmati, rjavi), ječmen in pšenico. Tudi polnozrnate in ajdove testenine so v tem času zelo koristne.

3. Jesenska zelenjava: Najbolje je v tem času uživati sezonsko zelenjavo. Jejte korenje, peso, sladki krompir, buče – muškatne in oljne.

4. Jesensko sadje: Od sadja lahko uživate grozdje, fige, slive, marelice, granatno jabolko, kaki. Jabolka in hruške naj bodo skuhani (kompot).

5. Olja za kuho: Za kuho uporabljajte ghee (prečiščeno maslo) in druga zdrava olja, kot so mandljevo, sezamovo ali sončnično, ki vas bodo naoljila znotraj in spodbujala absorpcijo koristnih snovi.

6. Začimbe: Od začimb uporabljajte tiste z ogrevalnim učinkom, kot so črni poper, ingver, cimet in asafetida, ki pomagajo zanetiti prebavni ogenj.

7. Enolončnice in juhe: So lahko prebavljive, hranljive in grejejo telo znotraj, zato so zelo priporočljive v hladnih jesenskih dneh. 

8. Izogibajte se: Hladni in surovi hrani (solate, surova zelenjava), hladnim pijačam, predvsem po obrokih ali med njimi. Ne jejte hrane, ki povzroča vetrove in napihnjenost, ter čim bolj zmanjšajte vnos kofeinskih pijač in drugih poživil, saj ta povečajo težave v živčnem sistemu.

Recept za večerni napitek, ki pomiri živce

Preden greste v posteljo, lahko popijete kozarec toplega mleka (kravjega ali mandljevega) z dodanim ščepcem ingverja, cimeta, kardamoma in muškatnega oreščka. Ta napitek vam bo pomiril živce in podaril sladek nočni spanec. 

Dnevna rutina

Jesen je čas nepredvidljivega vremena, povečane aktivnosti, pogosto tudi stresa. Za uravnoteženje teh vplivov poskusite slediti nekaterim preprostim nasvetom in lažje se boste izognili prehladom, suhi koži, slabemu počutju in stresu na splošno.

1. Redna prehrana ob določenih urah in malo bolj predvidljiv urnik vas bosta prizemljila in v vaš vsakdan vnesla občutek varne predvidljivosti.

2. Topla oljna masaža (abhyanga) deluje zelo pomirjevalno. Hrani in krepi telo, podarja reden spanec, stimulira notranje organe, pospešuje cirkulacijo ter zmanjšuje stres in anksioznost. Če izvajate samomasažo, lahko uporabite sezamovo olje, ki ga prej nekoliko segrejete. Da se zaščitite pred izsušenostjo kože, lahko uporabite stopljeni ghee ali sezamovo olje, ki ju z mezinci nanesete v notranjost nosu in ušes.

3. Svojemu nočnemu spancu dodajte še kakšne pol ure več.

4. Izogibajte se težki fizični vadbi in delu. Poiščite, kaj vas pomirja (meditacija, joga, sprehodi), in to redno prakticirajte, da se uprete stresu.

5. Ob hladu in vetru si zmeraj zaščitite vrat in ušesa

Jesen je čas novih začetkov. Poskusite zmanjšati učinek stresa na svoje počutje s prijaznim in pomirjujočim odnosom do sebe. Poskrbite, da vam bo toplo, in se redno sproščajte. Tudi hladna in nepravilna prehrana lahko vpliva na povišanje vate ter občutek živčnosti, zmedenosti in strahu. Torej če se zalotite, da vas preplavljajo takšna občutja, pomislite tudi, ali ste prej kaj takega pojedli.

 
Nalagam...
PRIJAVI  

Komentarji

  Bodi prvi in podaj svoj komentar! S svojim komentarjem dobiš tudi 3 žarke!

Facebook komentarji