Bela Vilinka

Kateri so ZDRAVI in NEZRAVI Ogljikovi Hidrati?

piše: Bela Vilinka
10. april 2017    3814 ogledov

ZDRAVI OGLJIKOVI HIDRATI
Hrana, ki je bogata z »zdravimi« ogljikovimi hidrati: sadje, zelenjava, kaleča žita in kalčki, oreški (namočeni). Sadje z malo vsebnostjo sladkorja je boljše kakor sadje z visoko vsebnostjo sladkorja (banane in mango). Razlog se skriva v dvigu krvnega sladkorja, ki je pri sadju z več sladkorja višji. Visok nivo krvnega sladkorja zelo zniža izločanje pomembnih hormonov (ki pa so pomembni za dolgo življenje in zdravje), ki vplivajo na metabolizem glukoze (kortizol, rastni hormon,
spolni hormoni), sočasno pa stimulira izločanje inzulina (ki ga zlobni imenujejo tudi »maščobni« hormon). Hrana z veliko sladkorja (in zato visokim glikemičnim indeksom) se lahko uživa le v malih količinah, ne vsak dan, medtem ko se sadje z nizkim glikemičnim ideksom lahko uživa redno, dnevno, v velikih količinah.

Najboljša zelenjava je tista, ki se lahko uživa surova in brez prekuhavanja, ni pa vsa zelenjava prebavljiva, če se uživa surova. Nekatere vrste moramo prekuhati, preden jih vnesemo v telo (fižol, krompir), sicer lahko povzročijo resne težave v organizmu. Žita so dobra kaleča, nekaleče oblike, kot so običajni kruh, testenine in testo se ne priporočajo. Žita, ki ne kalijo (več), vsebujejo snovi, ki jih naše telo ne mara. Take snovi so npr. fitinska kislina, lektini, glutenini, ki lahko povzročijo motnje v delovanju prebavnih encimov, s tem pa draženje in vnetja v črevesju. Naravna organska žita namočimo čez noč v vodi, pustimo jih stati v suhem okolju in menjamo vodo vsakih 12 ur. Ko semena žit vzkalijo,
postanejo prebavljiva.

Oreški so dober vir rastlinskih beljakovin le, če so namočeni v vodi vsaj 12 ur (velja za večino oreškov). Namakanje odstrani vse zaviralce encimov in ostale neželene snovi v njih. Brez namakanja so neužitni, saj vsebujejo zaviralce encimov, zlasti prebavnih. Namočeni oreški stimulirajo in omogočijo, da v njih prisotni encimi postanejo razpoložljivi
telesu (C, B in karoteni). Namakanje nevtralizira fitinsko kislino, ki zavira absorbcijo mineralov in elementov v sledovih (kalcij, magnezij, železo, cink in baker). Namakanje nevtralizira zaviralce encimov v vseh oreških. Ti zaviralci motijo prebavne encime v telesu. Kompleksni sladkorji, ki povzročajo napenjanje in pline v črevesju, se z namakanjem odstranijo in večina škroba v oreških se z namakanjem spremeni v enostavne sladkorje. In aktivira se aflatoksin v oreških, ki je zelo karcinogen. Celo več: aktivirajo se mnogi encimi, ki pomagajo naši presnovi.


Pozitivni učinki zdravih OH:
 dajo več energije in nižajo lakoto v primerjavi z nezdravimi oblikami;
 v telesu je manj prostih radikalov in poškodb zaradi njih;
 z uživanjem sadja in zelenjave je nevarnost za nastanek srčno-žilnih in možgansko-žilnih zapletov manjša (agrumi, zelenolistna zelenjava, stročnice);
 z uživanjem sadja in zelenjave je manjša nevarnost za nastanek karcinomov (Dojka –brokoli; prostata ‒ jabolka, grozdje, jagode, stročnice in posebej bučke; rak jeter, želodca in pljuč ‒ sadje in zelena zelenjava. Večina znanstvenikov se strinja, da je vsaj 30 % vseh primerov raka neposredno povezanih s prehrano, nekateri pa menijo, da celo 70 %.);
 vzdrževanje telesne teže;
 višja mineralna kostna gostota;
 daljša življenjska doba (brokoli, stročnice, zelena listnata zelenjava, agrumi, jagodičevje).


NEZDRAVI OGLJIKOVI HIDRATI
So prisotni zlasti v dveh oblikah:
 sladka hrana, sladkarije,
 hrana, ki vsebuje nekaleča žita (testenine, testo, kruh, riž).
To pa nikakor ne pomeni, da je glukoza sama po sebi slaba. Nasprotno ‒ celice našega telesa nenehno potrebujejo glukozo, ki jo dobivajo iz krvi. Slabo in celo škodljivo pa je, da visoke vsebnosti glukoze v hrani povzročajo zelo visok skok
glukoze v krvi, na katerega telo nikakor ni pripravljeno in se nikdar v celoti ne more navaditi nanj. Telo zato reagira s pospešenim izločanjem velikih količin inzulina, pojavi se tudi hormonsko in metabolno neravnovesje. Ob tem osnovnem škodljivem učinku pa ti nezdravi OH prinesejo v telo tudi velike količine škodljivih kemikalij in škodljivih prehranskih
dodatkov (konzervansi, izboljševalci in pospeševalci okusa, barvila).

Zdravju škodljivi učinki nezdravih OH so:
 Reaktivna hipoglikemija, ki nastane po kratkem dvigu sladkorja. Reaktivna hipoglikemija pomeni pravzaprav nenaden padec nivoja sladkorja v krvi, ki sledi visokemu dvigu. Nastane zato, ker je energijski efekt nezdravih OH v krvi kratkotrajen, saj ostanejo v krvi le kratek čas, in sicer med 5 in 30 minut.
 Nekaleča žita so zdravju škodljiva, saj vsebujejo veliko snovi, ki telesu škodijo. Žita so zrna, ki ne kalijo več. Vsebujejo snovi, ki zavirajo kaljenje, zaviralce encimov, pesticide, ki vsi povzročajo prebavne težave. Le del škodljivih lektinov in glutetinov se razgradi s kuhanjem ali pečenjem (tako napravimo kruh in testenine), nikdar pa se ne razgradijo vsi in v celoti. Določen del škodljivih snovi zmeraj ostane in v telesu povzroča napenjanje v spodnjem delu trebuha, v debelem črevesu povzročajo kolitis in bolečine. Težko bi torej rekli, da so nekaleča zrna žit prava in idealna hrana za vsakodnevno uživanje.
 Povzročajo alergije in intolerance na hrano.
 Pomanjkanje hormonov.
 Povzročajo debelost.
 Povečano tveganje za nastanek sladkorne bolezni tipa II.
 Nesorazmerje nivojev maščob v krvi (nizek HDL, veliko trigliceridov).
 Večajo možnost nastanka srčno-žilnih bolezni.
 Večja verjetnost za nastanek različnih oblik rakastih obolenj (debelo črevo, dojka, prostata).
 So med pomembnimi dejavniki pospešenega staranja.
 Velike količine nezdrave hrane so med pomembnimi dejavniki, ki vplivajo na krajšo življenjsko dobo in prezgodnjo smrt.

Komentarji (0)

  Bodi prvi in podaj svoj komentar! S svojim komentarjem dobiš tudi 3 žarke!

Facebook komentarji

Nalagam...