Kaja Kastner

Kava v ajurvedi

piše: Kaja Kastner
24. maj 2016    1251 ogledov

Danes najbolj znano in razširjeno poživilo je kofein. To je snov, ki jo najdemo v zrnih kave in kakava, listih čajevca, oreških kole, v gvarani ter v listih ali plodovih številnih drugih rastlin. Rastline ustvarjajo kofein, da jih ta kot naravni pesticid varuje pred žuželkami. Kofein užijemo v kuhani kavi, v kakavu in čokoladi, čaju, kolah, energijskih napitkih, dodaja pa se tudi v nekatera zdravila in kozmetične izdelke.

V zadnjih letih so bile opravljene številne raziskave, ki kažejo na pozitivne učinke kave, obstaja pa še večje število raziskav, ki trdijo ravno nasprotno.

Negativni učinki kave

Kava ima močen učinek na centralni živčni sistem. Je stimulans, ki pospešuje izločanje stresnih hormonov (adrenalina in kortizola) iz nadledvične žleze. Stresni hormoni učinkujejo tako, da se telo pripravi na ‘boj ali beg’. Prebavna funkcija takrat zastane, pospešita se srčni utrip in dihanje, krvni tlak naraste. Dvig teh hormonov je zaznaven še ure po njenem zaužitju. Prekomerno uživanje kave tako izčrpa nadledvično žlezo in nas pripelje celo do izgorelosti.

Raven hormona DHEA, ki je odgovoren za obnovo celic in tkiv, krepitev spomina in kognitivnih funkcij ter podporo številnih drugih fizioloških procesov, se z rednim uživanjem kave znižuje.

Ob uživanju kave se sprošča hormon dopamin, ki prinaša ugodje. Možgani si zelo dobro zapomnijo, kje je vir dopamina, zato nas kava lahko hitro zasvoji.

Kava je tudi diuretik, saj pospeši odvajanje urina. Poleg tega ima naslednje negativne učinke: dehidrira telo, dviguje krvni tlak, povzroča vnetja v telesu, zvišuje holesterol, lahko poškoduje živčni sistem, moti delovanje nevrotransmiterjev v možganih, spreminja funkcije popravljanja DNA, povečuje tveganje ledvičnih kamnov, znižuje kostno gostoto, negativno vpliva na spanje, povečuje želodčno kislino ter zmanjšuje absorpcijo hranljivih snovi.

Kava in druga poživila so v današnjem hitrem tempu, ki zahteva storilnost ne glede na naravne ritme telesa, postala reden spremljevalec vsakdana. Uživati jih začnemo zelo verjetno v času mature in nadaljujemo v naslednjih obdobjih življenja, ko potrebujemo dvig energije in mentalnih sposobnosti, več zbranosti in manj zaspanosti.

Po kavi in čaju pogosto posegamo tudi, kadar nam pade energija po zaužitem obroku.

Drug, malo bolj prikrit vzrok uživanja kave, je pospeševanje jutranjega odvajanja. Koliko ljudi si zjutraj privošči kavo, ne samo zaradi omamnega vonja, ampak tudi zaradi spodbujanja praznjenja črevesja?

Med naravna poživila štejemo tudi nikotin, morda bi lahko sem šteli tudi sladkor, obstajajo pa tudi naravni stimulansi, ki se uvrščajo med droge. Poleg naravnih poživil poznamo tudi sintetična. Poživila se uporabljajo tudi v športu, in sicer kot potreba po doseganju večje moči in povečanju telesnih zmogljivosti. V teh primerih govorimo o dopingu.

Cilj vseh poživil je dvig energije ter mentalnih in fizičnih sposobnosti človeka. Poživila ne regenerirajo telesa, temveč samo prikrivajo znake utrujenosti, tako da umetno stimulirajo um in telo. Na dolgi rok izčrpajo naravno vitalnost in energijo ter prinašajo degenerativne spremembe. Zato se upravičeno lahko vprašamo, ali obstaja alternativa. Ne v smislu še enega ‘naravnega stimulansa’, temveč prave regeneracije od znotraj. Zakaj nikoli ne pogledamo vase in si iskreno odgovorimo, ali sta morda naš način življenja in prehranjevanja tisti vzrok, da potrebujemo poživila?

Znaki zdravega prebavnega sistema

Kadar je naš prebavni sistem zdrav, bomo v sebi občutili naslednje znake zdravja. Vse, kar odstopa od tega, pomeni, da je prebavni sistem v neravnovesju in moramo nekaj ukreniti.

  • splošno zdravje, dobro počutje in ENERGIJA;
  • jasnost misli, dober spomin in mentalna moč;
  • vsakodnevno primeren apetit in žeja;
  • po uživanju hrane nimamo vetrov, napihovanja, pekočih občutkov, kisline in nismo utrujeni;
  • vsakodnevno, brez stimulansov (kava, cigareta, voda, hrana), odvajamo formirano blato;
  • telo je brez prisotnosti patogenih bakterij, virusov in gliv.

Kako piti kavo?

Najbolje je kavo in druge stimulanse postopoma izločiti iz vsakdana. Na tej poti, ob želji omiliti negativne učinke kave, si pomagamo na naslednji način:

  • Kavo pijemo le v jutranjem času od sončnega vzhoda do 10.00 ure.
  • Spijemo le eno manjšo skodelico kave dnevno.
  • Pred kavo užijemo kozarec mlačne vode.
  • Kave nikoli NE užijemo na prazen želodec.
  • Kavi dodamo zrna ali prah kardamoma, kar bo ublažilo negativne učinke njenega delovanja na nadledvično žlezo!
  • Osebe tipa doša vata (nemirni ljudje, vitki, mentalno aktivni, kreativni, z zaprtjem, vetrovi, s krhkimi lasmi in nohti ter suho kožo, nespečni, nemirni) so najbolj občutljivi za kavo in bi se je morali popolnoma izogniti. Dokler tega ne dosežejo, lahko spijejo največ eno kavo dnevno, v katero dodajo mleko (rastlinsko ali kravje), naravno sladilo, žličko gheeja (prečiščeno maslo) ali kokosovega masla.
  • Osebe tipa doša pitta (srednje velikosti, vroči tipi, hitra prebava, s kožnimi spremembami, težavami z jetri ali kislino, kritični, jezni ali vznemirjeni) so prav tako občutljivi za kavo, užijejo lahko največ eno na dan. Kava naj bo slajena z javorjevim sirupom z dodatkom kokosovega masla.
  • Osebe tipa doša kapha (počasne hoje in govora, s povečano telesno težo, s počasno, a redno prebavo, imajo radi rutino in ne marajo sprememb, nagnjeni h kašlju, prehladu, zastajanju vode) bodo imeli najmanj težav s kavo. Njihova kava naj bo črna, brez vseh dodatkov.

Ajurveda nas uči, kako izbrati primerno prehrano in življenjski slog glede na našo edinstveno umsko-telesno konstitucijo – vata, pitta ali kapha. Tako bomo delovali preventivno in celostno.

Kaj pa ti praviš? 0
  Bodi prvi in podaj svoj komentar ter prejmi 3 žarke!
Nalagam...