10 pravil dobre komunikacije
Petra Cvek

10 pravil dobre komunikacije

piše: Petra Cvek
25. oktober 2017    1252 ogledov

┬╗Vem, da lahko hitro re─Źem kaj, kar bom kasneje ob┼żalovala, a si v─Źasih ne znam pomagati. Kako komunicirati z nekom v trenutku, ko si jezen nanj?┬ź Tako se glasi del sporo─Źila bralke, ki me je spodbudil, da sem pripravila dana┼ínji zapis, v katerem predstavljam pravila dobre komunikacije.┬á

Ho─Źe┼í no─Źe┼í je komunikacija nekaj, ─Źemur se ne moremo izogniti. In je, glede na zapisano dejstvo, nekaj, ─Źemur po mojem mnenju namenjamo ob─Źutno premalo pozornosti. O tem, kako komunicirati, da nas bodo drugi razumeli, sem ┼że pisala. Pa vendar je v trenutkih, ko se jezimo, v─Źasih te┼żko ohranjati dobro komunikacijo. Pravila dobre komunikacije, opisana spodaj, nam bodo pri tem pomagala.

1. Vedno in nikoli

Vedno in nikoli sta besedici, ki se pogosto pojavita v na┼íem besednjaku. Sta pa tudi besedici, ki ju v jezni komunikaciji vse preve─Źkrat uporabljamo za posplo┼íevanje. "Vedno te moram ─Źakati. Vedno ti moram vse re─Źi desetkrat. Nikoli me ne poslu┼ía┼í. Nikoli ne pospravi┼í za seboj." Kolikokrat ste ┼że sli┼íali katerega izmed teh stavkov in se ob tem po─Źutili prijetno? Verjamem, da ne prav velikokrat. Kolikokrat ste si ob sli┼íanem stavku mislili "To pa ┼że ne dr┼żi" in v mislih ┼że na┼íli nekaj primerov, ki so to va┼ío misel potrjevali?

Izogibajmo se posplo┼íevanju ÔÇô osredoto─Źimo se na stvar, zaradi katere se jezimo, ne na vse pretekle dogodke.

2. Govorimo o dejanjih, ne o osebi

Ljudem pogosto dajemo etikete. ''Neodgovoren si'' je ena izmed njih. Namesto tega raje povejmo, katera so bila tista dejanja, ki jih je oseba naredila in so se nam zdela neodgovorna. Nekje sem neko─Ź sli┼íala, da je pri dajanju povratne informacije pomembno, da smo v vlogi 'kamere'. Kamera samo snema dejanja, jih ne sodi, ne analizira, ne kritizira, ampak samo opazuje in bele┼żi. V mislih imejmo tudi to, da je oseba, ki se po na┼íem mnenju vede 'neodgovorno', ┼íe vedno popolnoma v redu oseba, tisto, kar nam ni v┼íe─Ź, so njena dejanja, in ne oseba sama po sebi.┬á

3. Izognimo se prepri─Źevanju

Ne sku┼íajmo drugega prepri─Źati, da imamo mi prav. Na svet okoli sebe gledamo vsak s svojimi o─Źmi. Ljudje smo si med seboj razli─Źni. Imamo razli─Źne izku┼ínje, znanja, vrednote, prepri─Źanja in pri─Źakovanja. Iste besede lahko razumemo vsak po svoje, zato je zelo mo┼żno, da imata dve osebi o isti stvari popolnoma druga─Źno predstavo.

4. Uporabljajmo jaz stavke

Besede drugih filtriramo skozi svoje predstave, zato je popolnoma logi─Źno, da si jih razlagamo po svoje.

Med pravila dobre komunikacije tako spada tudi to, da v komunikaciji izhajamo iz sebe in uporabljamo jaz stavke, tako imenovanim ti stavkom pa se izogibamo.

"Ti si rekel, da bo┼í pri┼íel domov ob 15.00" se sli┼íi popolnoma druga─Źe kot "Jaz sem razumela, da se vrne┼í ob 15.00", mar ne? Ob izgovorjavi besede ti se v na┼í um hitro prikrade misel na obto┼żevanje, za katero pa v dobri komunikaciji ni prostora.

5. Preverjanje

Ker na svet okoli sebe gledamo vsak skozi svoje o─Źi, je pomembno, da preverimo, kako je sogovornik razumel besede, ki smo jih izrekli. Preverjanje, ali sva 'na isti valovni dol┼żini', je eden izmed najbolj┼íih na─Źinov, da se izognemo nesporazumu.┬á

6. Ne jemljimo dejanj drugih osebno

Utemeljitelj Realitetne terapije in teorije izbire, dr. William Glasser, pravi, da so vsa na┼ía vedenja namenska, njihov namen pa zadovoljevanje lastnih potreb. Zato upo┼ítevajmo, da tudi drugi, tako kot mi, v vsakem trenutku i┼í─Źejo na─Źine, s katerimi zadovoljujejo neko svojo potrebo, i┼í─Źejo na─Źine, da bi se po─Źutili dobro. To torej pomeni, da vse, kar po─Źnejo, po─Źnejo zase. Njihova vedenja tako niso usmerjena proti nam, temve─Ź v zagotovitev svojega dobrega po─Źutja.┬á

7. Izogibajmo se obto┼żevanju

Seveda je lahko re─Źi, da so drugi krivi, da smo jezni. A dejstvo je, da se s tem postavimo v vlogo nemo─Źne ┼żrtve, ki v dani situaciji ne more storiti ni─Źesar. S tem vso mo─Ź damo v roke drugega, ─Źesar pa si verjetno ne ┼żelimo.

Ko se izognemo obto┼żevanju, se obi─Źajno poglobimo vase in i┼í─Źemo razloge za nastalo situacijo tudi pri sebi. Tako ponovno prevzemamo nadzor nad svojim ┼żivljenjem.

A bodimo pri tem prijazni do sebe. Namen tega, da ne obto┼żujemo drugih, ni v tem, da bomo obto┼żevali sebe.┬á

8. Umik

Ko za─Źutimo, da svojih ─Źustev ne moremo brzdati, se sku┼íajmo iz situacije umakniti. To ne pomeni, da sogovornika ignoriramo, pomeni le, da si vzamemo trenutek, da se pomirimo in ponovno zberemo svoje misli, nato pa nadaljujemo pogovor. Sogovorniku povejmo, da potrebujemo nekaj minut za umik, saj smo preve─Ź razburjeni, da bi lahko pogovor ┼íe nadaljevali.┬á

9. Vsi imamo dobre lastnosti

─îeprav se zdi v─Źasih te┼żko, ne pozabimo, da imamo vsi dobre lastnosti. Tudi osebe, s katerimi se nam zdi, da smo v konfliktu. Opomnimo se kdaj pa kdaj na vse, kar pri drugih ob─Źudujemo. Tako bomo tudi ob jezenju drugo osebo la┼żje videli kot to, kar je ÔÇô tako kot mi, le ─Źlovek┬áz dobrimi in slabimi lastnostmi.

10. Aktivno poslušanje

Kolikokrat ste se ┼że zalotili, da vam je sogovornik nekaj razlagal, vi pa ste medtem ┼że premi┼íljevali o tem, kaj mu boste odgovorili in ga pravzaprav poslu┼íali le z enim u┼íesom? Ja, tudi aktivno poslu┼íanje spada v pravila dobre komunikacije. ┼áe posebej je pomembno takrat, ko se jezimo, saj smo v tistih trenutkih ┼íe manj pripravljeni prisluhniti sogovorniku.

Aktivno poslu┼íanje pomeni dve stvari: 1. sogovorniku pustimo, da pove, kar ┼żeli povedati, in 2. osredoto─Źimo se le nanj, in ne na svoj odgovor.

Ko sogovornik preneha govoriti, si lahko vzamemo nekaj sekund, da uredimo misli in pripravimo odgovor. Tako poskrbimo tudi za umiritev komunikacije in prepre─Źimo vsesplo┼íno vpitje drug ─Źez drugega, ki ne koristi nikomur.

 
Nalagam...
PRIJAVI  

Komentarji

  Podaj svoj komentar in prejmi na svoj ra─Źun 3 ┼żarke (velja le za tvoj prvi komentar)!
Toma ro┼żman
  komentiral 5 mesec nazaj
Hvala
Toma ro┼żman
  komentiral 5 mesec nazaj
Hvalabogu
Anka
  komentiral 5 mesec nazaj
Zelo lepo napisano.Hvala za vaše nasvete.

Facebook komentarji