Maja Velej

OŠ Lila - kako otroka pripravimo na vso pestrost življenjskih situacij

piše: Maja Velej
11. februar 2022    80 ogledov

Ko govorimo o vzgoji za življenje (VZŽ)  - ki je osnova OŠ Lila - se najprej vprašajmo: kaj je življenje? 

Rojstvo, smrt, zdravje, bolezen, veselje, žalost, zaljubljenost, ljubezen, partner, poroka, otroci, učenje, služba, hobiji, … vse to in še veliko več opisuje življenje.

Kako te lahko nekdo pripravi za tako veliko število različnih situacij? 

Pomagali si bomo s  primerjavo s športom. Npr. v alpskem smučanju na tekmi zelo veliko različnih dejavnikov vpliva na vožnjo smučarja (vrsta snega, konfiguracija terena, nadmorska višina, postavitev proge, vidljivost, svetloba, vlaga, priprava smuči...). Vseh različnih situacij se ne da predvideti in nanje pripraviti smučarja. Zato ga najbolje pripraviš tako, da skozi usmerjeno vadbo pridobi zelo dobro obvladovanje vseh bistvenih elementov smučanja, tj. motorike, moči, eksplozivnosti, tehnike, osredotočenosti in psihične trdnosti, prilagodljivosti ipd. To mu omogoča, da se dobro odzove v različnih situacijah (da doseže dober rezultat, se ne poškoduje). 

Kako pa otroka pripraviš na še precej večjo raznolikost življenja? 

Podobno mu moraš skozi učenje v ustreznih učnih situacijah dati zelo trdno osnovo, ki mu omogoča, da se bo vedno dobro odzval. Kaj to pomeni? Za nas to pomeni, da bo v vsaki situaciji ohranjal notranjo umirjenost, radost, veselje, sočutje do drugih, visoke vrednote, razumevanje bistva in širok pogled, pozitivno naravnanost ipd. Da bo znal v življenju sprejemati pravilne odločitve, npr. kateri poklic si izbrati, katero službo, kateri hobi, katerega partnerja si izbrati, kako biti dober prijatelj, sosed, sodelavec, da bo znal sodelovati z drugimi, biti sočuten, ohranjal svoje visoke ideale, da bo zaznal disharmonijo med ljudmi in vzroke zanjo, da bo zmožen zaznavati svojo energijo in energije drugih, da bo zmožen svojo energijo po svoji volji dvigniti in okrepiti, da bo zmožen hitro pridobiti kompetence, za karkoli jih bo potreboval, da si bo znal hitro povrniti notranje ravnovesje, če ga bo izgubil, ipd. 

Če bi nekdo vse to imel, bi bili prepričani, da je zelo dobro opremljen za različne življenjske situacije?

Da. In ravno to je namen programa VZŽ - da otroke čim bolj pripravimo na življenje tako,  da se bodo v različnih življenjskih situacijah vedno odzvali dobro ali se temu čim bolj približali. 

Kako doseči ta zelo ambiciozen namen? 

Najprej moramo upoštevati, da imamo ljudje štiri »orodja« za delovanje in komunikacijo z zunanjim svetom: fizično telo, um, čustva in voljo. Cilj VZŽ je uravnotežen razvoj vseh štirih orodij pri vsakem otroku, pri čemer upoštevamo, da ima vsakdo eno ali več orodij močnejših in se jim še posebej posveča. Preko uravnoteženega razvoja teh štirih orodij in uravnoteženega razvoja na socialnem in duhovnem področju dosežemo uravnoteženo življenje in zastavljene cilje programa VZŽ. 

Doseganje teh ciljev otrokovega razvoja zahteva zelo intenziven in oseben odnos učitelj – učenec. Ko se otrok razvija, se mu širi zavest in spreminja se mu energija. Ker so otroci na različnih stanjih razvoja zavesti, se lahko njihov resnični razvoj doseže le, če se vsakega, glede na njegovo stanje zavesti, posebej nagovori. To pomeni, da se vsakemu posebej prilagodi učne situacije. Zato učitelj stalno spremlja razpoloženje učenca, njegovo energetsko stanje, stanje zavesti, njegovo predznanje in napredek in temu sproti zelo individualno prilagaja učne dejavnosti. Pri tem si pomaga z ustvarjanjem  spodbudnega učnega okolja, v katerem otrok ohranja in razvija radovednost in navdušenje. Pomembno je tudi, da učitelj načrtuje uravnotežen urnik vseh aktivnosti. 

Takšen pristop terja organizacijsko podporo. Da se lahko ustrezno doseže individualen pristop, je  v posamezni skupini največ 15 otrok, v njej sta dva učitelja. Skupine so starostno mešane, ker se je izkazalo, da je to velika prednost pri razvoju otrok: zelo radi sodelujejo med seboj, učijo se eden od drugega, med njimi pa ni tekmovalnosti, ker je vedno nekdo pri določenem predmetu ali področju boljši. Tako imajo možnost biti tisti, ki pomoč potrebujejo, pa tudi tisti, ki pomagajo drugim, ki še niso obdelali določene snovi. Ko učiš drugega, moraš veliko bolj obvladati snov, kot če jo samo razumeš. Poleg tega moraš upoštevati drugega, kar krepi zmožnosti sodelovanja.

Da se lahko doseže uravnotežen razvoj ne vseh omenjenih področjih, je potreben čas. Zato so učenci vsak dan v šoli od 8. ure do 15. ure. Ur, namenjenih doseganju učnih ciljev, ki so enaki kot v  javnemu programu (predmeti in njihove vsebine), ni nič več kot v javni šoli. Je pa veliko časa posvečenega razvoju drugih komponent, ki jih druge šole ne razvijajo tako ciljno in enakomerno: uravnotežen razvoj telesa, uma, čustev in volje, poleg tega še razvoj socialnega in duhovnega področja. 

Šolsko okolje je skrbno pripravljeno tako, da ohranja veselje otroka do učenja. Otrok je po naravi nagnjen k temu, da je radoveden in ga zanimajo nove stvari, če mu omogočimo, bo to veselje in radovednost obdržal. To dosežemo z individualiziranim učenjem, v katerem ima otrok čas, da je radoveden, da počiva, da opazuje, da se druži, da se igra, da se uči. To je povsem drugače, kot pa izvajanje vnaprej pripravljenih učnih enot in stalno vzdrževanje visoke pozornosti otroka, saj ga to utrudi in duši njegovo radovednost.

Z izvajanjem učenja v toku dosegamo, da se učenje izvaja takrat, ko imajo otroci dovolj energije za to. Po drugi strani pa jih s tem učimo, da sami prepoznajo svoja energetska stanja, da se naučijo, da kadar nimajo ustrezne energije za učenje ali izvajanje drugih aktivnostih, si znajo svojo energijo povečati in so zato bolj uspešni ter bolj zadovoljni pri svojem delu. Ker se otroci učijo, ko imajo zadosti energije in ko dosežejo visoko stopnjo zbranosti, je potrebno veliko manj ponavljanj, da osvojijo določeno snov. Zato domačih nalog praktično ni.

Še veliko dejavnikov je, ki so posebni v tem prostoru in so sestavni del šole LILA. Končni namen pa je, da smo oblikovali izobraževanje, ki uči otroke najpomembnejšega – kako najti trajno srečo v življenju.

OŠ LILA se je uveljavila v Ljubljani, zdaj enoto te šole odpiramo ustanavljamo tudi v Mariboru. Več na https://www.sola-lila.si/osnovna-sola-lila/maribor/.

Vir: mag. Marjan Velej, mag. Maja Velej: LILA - osnovna šola, po VZGOJI ZA ŽIVLJENJE (VZŽ) – tudi v Mariboru
Kaj pa ti praviš? 0
  Bodi prvi in podaj svoj komentar ter prejmi 3 žarke!
Teme:
Nalagam...