Kaja Kastner

Ajurvedski pogled na menstruacijo

piše: Kaja Kastner
18. april 2016    2397 ogledov

Poslušam radio in ponovno se vrti oglas za protibolečinske tablete. Prijateljici se pogovarjta po telefonu in ena potoži, da ima menstruacijo, boli jo trebuh in na splošno se slabo počuti. Druga jo nagovarja, naj vzame protibolečinske tablete, pozabi na vse in gre z njo ‘v akcijo’. Vse lepo in prav, a le, če ne pomislimo tudi na subtilna sporočila, ki jih ta oglas nosi.

Oglas nam govori, da je čas menstruacije nekaj, kar je odveč in ne služi zahtevam po stalni produktivnosti. Ste bile kdaj v tujini na službeni poti, hitele s sestanka na sestanek z letalom, vlakom in taksijem na prvi in drugi dan menstruacije? Ste bile takrat popolnoma izčrpane in hkrati jezne, zakaj morate prav zdaj imeti menstruacijo? Ali ste se vprašale, zakaj ste prav ve morale takrat potovati, in ne sodelavec? V obeh primerih odklanjamo dejstvo, da imamo ženske vsak mesec obdobje, ki zahteva drugačen način življenja. Bolj umirjen, ponotranjen, brez fizičnih in mentalnih naporov.

Živimo v času, v katerem prevladuje moška energija, ki zahteva stalno produktivnost, usmerjenost in boj. Pa je ženska energija res takšna? Ali ni naša narava bolj ciklična? Ali se morda na silo prilagajamo sistemu, ki nam ni naraven? Pred leti sem večkrat v šali pomislila, če bi moški imeli menstruacijo, bi zelo verjetno imeli enkrat mesečno dela prost dan. Navsezadnje ta pripada tudi krvodajalcem na dan, ko oddajo kri! Zato pa me je pred kratkim razveselil članek, v katerem so pisali o prvem podjetju, ki dovoljuje prost dan, poleg rednega dopusta, ženskam v času menstruacije. Za zdaj le v Angliji.

Oglas nam govori, naj utišamo sporočila, ki jih pošilja telo. Opažam, da nas vse bolj nagovarjajo, naj ukrotimo telo, ki je prehlajeno, boleče, bolno, kakorkoli trenutno nesposobno dela, s pomočjo farmacevtskih izdelkov. Telo je postalo instrument za doseganje ciljev, ki so nam velikokrat vsajeni od zunaj in služijo le kapitalu. Zelo si škodimo, kadar gremo z umom prek telesa in mu ne damo prednosti in časa, da samo vzpostavi notranje ravnovesje. Porast števila težav s ščitnico, hormonskih neravnovesij, prebavnih težav in ne nazadnje tudi težav pred in med menstruacijo je samo odraz našega drvenja v brezno.

Oglas nam govori tudi, da menstruacija boli in da je to obdobje neprijetno. To informacijo smo sprejele za dejstvo in normalno stanje povprečne ženske. Pa je to sploh res? Je sploh možno ne imeti PMS-a, če vse prijateljice tožijo o tegobah?

Ajurveda o menstruaciji

Ajurveda je ena redkih znanosti, ki gleda na reproduktivno tkivo ženske v vseh njenih obdobjih, torej v puberteti, rodnem obdobju, pred nosečnostjo, med njo in po njej ter v menopavzi. Ajurveda poleg tega povezuje simptome pred nastopom menstruacije in ob njem ter kakovost čišče z notranjim stanjem ženskega telesa. Tako se ugotovi, katera doša (vata, pitta ali kapha) prevladuje, in se lahko predlagajo individualni ukrepi.

Ženska, ki je usklajena z naravo, ima menstrualni cikel usklajen z luninim ciklom. Tako je najbolj zdrav tisti, ki se začne z menstruacijo ob prazni luni in ovulacijo ob polni luni. Tudi doše spremljajo in vplivajo na cikel. Po koncu menstruacije se krepi doša kapha, ki prinaša rast endometrija, v času ovulacije deluje doša pitta, ki dodatno poskrbi, da je endometrij prekrvavljen za morebitno oplojeno jajčece. Če se to ne zgodi, začne delovati doša vata, ki poskrbi za nastop menstruacije. Dokler doše delujejo normalno in niso pod vplivom katere od povišanih doš, je ženski cikel normalen. Ta ima naslednje značilnosti:

  • redna in neboleča ovulacija,
  • redna in neboleča menstruacija,
  • tok svetlo rdeče barve in brez močnega vonja,
  • optimalna količina toka, odvisno od konstitucije ženske.

Kadar se katera od doš poviša v telesu, nastopijo težave. Poglejmo, kakšne značilnosti vnašajo doše v naš cikel.

Povišana doša vata vnaša v cikel nerednost, spremenljivost in skrajša obdobje menstruacije. Tok je redek, rahlo rjavkast in bolj suh in lahko vsebuje koščke. Največkrat se pojavljajo bolečine v ledvenem delu, krči, anksioznost, strah, nervoza in napetost, nespečnost, zaprtje, napihovanje, težave v predelu stegen in trebuha. Bolečina je zbadajoča in krčevita.

Povišana doša pitta prinaša sicer zelo reden cikel in enak skozi vsa obdobja, vendar je tok zelo močen, vroč, živo ali temno rdeč, močnega vonja, občasno s koščki. Simptomi, ki spremljajo tak cikel, so občutki vročine, migrene, kožni izpuščaji ali akne, napete in boleče prsi, vnetja, povišana temperatura, slabost, bruhanje, diareja, jeza in vzkipljivost.

Povišana doša kapha ne bo vplivala na rednost cikla, bo pa ta zato počasnejši, daljši, tok bo gost, z veliko sluzi, belkast ali rumenkast. Spremljajoči simptomi so zastajanje vode, zatekanje, slabost, zatekle prsi, edemi, togost v sklepih, srbenje kože, sentimentalnost, jokanje, depresija, čustveno hranjenje, levkoreja, glivične okužbe, podaljšano spanje. Bolečina bo topa.

Možno je tudi, da dve doši delujeta hkrati in so zato prisotni mešani znaki in simptomi.

Ajurveda predlaga, da svoj življenjski slog, prehrano, začimbe in napitke prilagodimo svoji doši. Ajurveda pozna tudi številna zelišča, s katerimi si pomagamo do boljšega počutja, ter čistilne tehnike. Le tako bomo telesu pomagale vzpostaviti ravnovesje. Vse ženske lahko v času menstruacije, ne glede na došo, ki trenutno povzroča težave, sledimo naslednjim napotkom:

  • počivamo;
  • vzamemo si čas za čiščenje tako na fizičnem kot mentalnem nivoju;
  • jemo lahko, toplo, preprosto, kuhano in hranljivo hrano – najbolje je, če nekdo kuha za nas;
  • pijemo tople čaje, še posebej tiste, ki vsebujejo kumin, koriander in komarček;
  • negujemo apana vayu – to je tista sila, ki pomaga izločati menstrualno kri in deluje od popka v smeri navzdol. Negujemo jo tako, da njene smeri ne spreminjamo, torej ne dvigujemo energije s preveč razmišljanja, govorjenja, se izognemo fizičnim naporom, ne skačemo in ne tečemo, nimamo spolnih odnosov in ne uporabljamo tamponov v času največje količine toka, takoj ustrežemo naravnim nagonom po odvajanju blata in vode, kihanju;
  • izvajamo nežno jogo, vendar brez inverznih položajev (npr. supta baddhakonasana, janusirsasana, paschimottanasana);
  • izvajamo nežno nadi shodana pranajamo ali popolno jogijsko dihanje;
  • meditiramo;
  • ob bolečinah polagamo tople obkladke na trebuh;
  • ne jemljemo zdravil, tudi triphale ne;
  • ne oljimo telesa in ne izvajamo nasye.

Ne pozabimo, da se žensko telo regenerira s počitkom, ki je še posebej pomemben v času menstruacije. Poskusimo si, v okviru svojih možnosti, urediti urnik in obveznosti tako, da bomo čim bolj razbremenjene v tem času. Ob upoštevanju individualnih ajurvedskih napotkov bo tudi bolečina minila in nam to obdobje ne bo odveč. To bo čas poglabljanja vase, čiščenja, opuščanja tistega, kar nam ne služi več. In predvsem vir nove energije in zagona!

Deli svoje izkušnje! 0
  Bodi prvi in podaj svoj komentar ter prejmi 3 žarke!
Nalagam...